Główną różnicą między olejami syntetycznymi, półsyntetycznymi i mineralnymi jest użyta do ich produkcji tzw. baza olejowa.
Oleje mineralne powstają podczas procesu rafinacji ropy naftowej, syntetyczne wytwarzane są natomiast w procesie łączenia ze sobą poszczególnych związków chemicznych. Gdy wymieszamy ze sobą olej syntetyczny i mineralny powstanie olej półsyntetyczny.
Oleje syntetyczne
Przykładem wysokiej jakości oleju syntetycznego może być olej Valvoline 5w30. Oleje syntetyczne charakteryzują się brakiem utraty swoich właściwości nawet w bardzo niskich temperaturach. Dzięki temu nie gęstnieją, a my nie musimy martwić się o rozruch naszego silnika, zwłaszcza zimą. Dzięki swojej charakterystyce równomiernie rozprowadzają się po wszelkich zakamarkach silnika, dzięki czemu zapewniają odpowiedni film olejowy i optymalną pracę silnika w każdych warunkach.
Oleje mineralne
Oleje mineralne zawierają sporo zanieczyszczeń, których nie sposób jest wyeliminować podczas procesu rafinacji. Tym samym charakteryzują się o wiele gorszymi parametrami m.in. lepkości od olei syntetycznych. Często stosowane są przez właścicieli starszych, spracowanych i zmęczonych jednostek, które wymagają częstego uzupełniania ubytków oleju. Z racji gorszych parametrów oleje mineralne są dużo tańsze, tym samym częste ich dolewanie nie „boli aż tak bardzo”.
Oleje półsyntetyczne
Oleje półsyntetyczne zdają się łączyć najlepsze cechy obu rodzai olei. Stosunkowo niska cena w porównaniu z olejami syntetycznymi idzie w parze z nieco lepszymi parametrami w stosunku do olei mineralnych. Świetne rozwiązanie, dla którym wciąż zależy na kondycji jednostek napędowych w ich pojazdach, ale nie chcą tracić fortuny na oleje syntetyczne.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Najlepsze Oleje.
Fot. Shutterstock